Onderzoek Zonnepanelen
PCC Oosterhout heeft een kart gebouwd hiermee gaan zij tegen andere scholen racen. Het doel is om zover mogelijk te komen (het gaat om de afstand dus). Wij zijn gevraagd om deze keer te helpen onderzoeken hoe wij het voordeligst de accu´s met zonnecellen weer op kunnen laden. De accu´s zijn beide 12 volt in serie geschakeld. Wij moeten kijken naar hoe je het snelst die energie kunt opwekken met zo weinig mogelijk zonnecellen. De zonnecellen moeten een beetje flexibel zijn zodat de kart wel een beetje gestroomlijnd kan zijn.
soort | kosten |
---|---|
monokristallijn | duurder dan polykristallijn en dunne film |
polykristallijn | goedekoper dan monokristallijn |
amorf (dunne film) | goedkoper dan monokrisallijn |
glas-glas |
rendement | pluspunt |
---|---|
zeer hoog | Geschikt voor kleine oppervlaktes |
goed | Ideaal voor grote oppervlaktes |
laag | buigzaam, te gebruiken voor objecten |
zeer hoog | langere levensduur |
Amorf: Amorf is heel voordelig voor dit project omdat de panelen buigzaam zijn en al vaker gebruikt worden op voertuigen, deze zonnecellen leveren ook veel op in Nederland door diffuus licht, het levert zelfs 10 % meer op met diffuus licht. Met diffuus licht worden de lichtstralen bedoeld die ook aanwezig zijn bij bewolking. In Nederland is 60% van de dagen bewolkt. Deze bewolking geeft dus geen nadeel bij amorfe panelen. Het rendement van amorfe is 5 procent lager dan monokristallijn.
Monokristallijn: Monokristallijn is een zonnepaneel die veel gebruikt wordt ongeveer 80 % van alle zonnepanelen installaties bestaan uit monokristallijn panelen. De belangrijkste reden hiervoor is dat monokristallijn zonnepanelen een hoger rendement hebben dan alle andere zonnepanelen op de markt. welke soorten zijn er?
De Accu
Een zonnepaneel is opgebouwd uit zonnecellen. Iedere zonnecel levert ongeveer een halve volt. Daar hebben we in praktijk niets aan, dat is een veel te lage spanning om een accu van 12v mee op te laden. Daarom worden vele zonnecellen met elkaar verbonden in serie waardoor wel een bruikbare spanning ontstaat. Om met een zonnepaneel een 12v accu op te laden zijn er 36 zonnecellen nodig. Samen leveren ze zo´n 18v, die extra spanning is nodig om een 12v accu door middel van een laadstroomregelaar op te laden.
Sluit een zonnepaneel nooit rechtstreeks aan op de accu. Dan kan de accu overladen worden en onherstelbaar beschadigen. Maar er zijn meerdere redenen om een zonnepaneel nooit rechtstreeks aan een accu te koppelen. Een accu moet op een speciale manier geladen worden om de maximale levensduur uit de accu te halen. Koop dus altijd een ´laadregelaar´ voor gebruik met een zonnepaneel op een accu.
Hoe groot je zonnepaneel moet zijn, hoeveel vermogen hij moet kunnen afgeven uitgedrukt in Wp (watt piek), of hoeveel zonnepanelen je nodig hebt, zal je zelf moeten bepalen aan de hand van je verbruik. Een handige vuistregel is om een zonnepaneel te kopen die minimaal evenveel Wp heeft als de accu in Ah. Dus een 40 Ah accu moet minimaal een 40 Wp zonnepaneel hebben. Maar meer Wp is zeker niet erg, fijn zelfs, dan heb je bij een hele dag bewolkt weer ook nog wat energie in je accu.
Wat is er allemaal gedaan?
We hebben eerst veel informatie opgedaan: hoe moet de schakeling worden gemaakt enzovoort. Uiteindelijk was het nog een beetje vaag wat er moest gebeuren. Gelukkig kwam hier snel verandering in en hebben we een paar keer afgesproken op Oosterhout om een paar dingen te bespreken. We zijn ook gaan kijken naar de accu en motor en wat voor omvormer zou hier dan bijvoorbeeld bij passen. Ook hadden we een testpaneel van meneer Dekker gekregen met omvormer die wij getest hebben met bedrading in het zonlicht op de accu ́s. We zijn ook langs 2 winkels gegaan. De eerste winkel Deze mensen hadden weinig interesse en vertelde dat zij weinig met solar doen. We gingen hierna naar een winkel die heet ́Bootschappen Watersport ́. Zij hadden echter heel veel interesse en we hebben een tijd met hun zitten praten en een paar berekeningen gedaan. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat als wij 2 panelen van 31x53 zouden hebben op de voor en achterkant dan zouden we 24 minuten langer kunnen rijden. Als je hierbij ook de bedrading en omvormer neemt kwam het totaal uit op 300 euro omdat wij het budget niet wisten gingen wij dat navragen en zo heeft Oosterhout verder met hun contact opgenomen. We hebben weer gehoord van hem en het is iets anders geworden het is namelijk veel goedkoper geworden waar we natuurlijk heel blij mee zijn en die kunnen we morgen al ophalen de omvormer en 2 panelen. De 2 panelen zijn uiteindelijk op de down spoiler gekomen zoals te zien op de foto ́s. De panelen zijn in serie geschakeld net als de accu ́s.