25 maart 2021
De race om contextrijk onderwijs
De praktijk bij PCC Alkmaar
ALKMAAR - De Greenpower Challenge is een mooie manier om praktijklessen met nieuwe vaardigheden te combineren. Bij het Petrus Canicius College (PCC) in Alkmaar bouwen multidisciplinaire teams van vmbo en havo aan drie kit-cars. “We geven ze een herinnering mee waar ze later met trots aan terugdenken…”
Bij de Greenpower Challenge nemen scholen het tegen elkaar op om de beste zelfbouw-kit-car te bouwen en uiteindelijk in een echte race te testen. Een prachtige manier voor het voortgezet onderwijs om technieklessen te koppelen aan een uitdagend praktijkprogramma, vindt Johan Dekker, directeur van het PCC Vakcollege in Alkmaar: “De Greenpower Challenge kun je als school op twee manieren doen. Het is al heel leerzaam om zo’n kart met een team van leerlingen op te bouwen en uiteindelijk aan een race mee te doen. Op die manier deden wij vorig jaar voor de eerste keer mee. De volgende fase is nog uitdagender: scholenteams mogen de karretjes zelf proberen te verbeteren. Leerlingen kunnen zo ervaring opdoen in multidisciplinaire teams. Dat spreekt ons erg aan. Daar zetten we bij het PCC dit seizoen een heel programma voor op.”
Innovatieve engineering
Het PCC benadert het Greenpower-project nu als een heus raceteam, onderverdeeld in verschillende divisies. Zo is er een team voor aandrijving en bodywork, voor elektra, en zelfs voor media, waar leerlingen met het profiel Economie & Ondernemen in meedraaien. Trots is Dekker ook op ‘zijn’ team voor engineering. “Die bestaat uit een groep havisten van de keuzestroom Onderzoek & Techniek en moet de vernieuwing van de wagentjes aanjagen door steeds nieuwe innovaties te bedenken. Deze theoretische input levert vaak verassende ideeën op, waar de andere teams dan weer concreet mee aan de slag kunnen.” Dekker noemt als voorbeeld het idee om een wagen uit te rusten met zonnecellen. “Zo hebben ze nog tien onderwerpen bedacht die we de komende tijd als innovatie kunnen oppakken. Het liefst vinden we ook nog een HTS-student die dit team als hoofd-engineer zou kunnen ondersteunen. Daarover zijn we in gesprek met InHolland.”
Inmiddels heeft PCC de beschikking over drie Greenpower kit-cars, waaromheen drie teams worden geformeerd. Ze werken de drie wagens uit naar verschillende configuraties. Naast een robuust en stoer racemodel, bouwen de teams ook een showmodel compleet met verlichting, alarm en sensoren. Een derde team gaat helemaal voor een zo duurzaam mogelijke kar, met een lage luchtweerstand, die snel kan bijladen en dunne banden heeft. “Deze laatste is ideaal voor de endurance-race. En het showmodel wordt meer geschikt voor onze open dag. Dat krijgt dit jaar een aluminium body. Het duurzaamheidsmodel krijgt een body van polyester, wat natuurlijk lichter is en een lagere luchtweerstand kan bereiken.”
De teams werken nu al toe naar het hoogtepunt van dit schooljaar: de race op 18 juni bij het Martinus College in Enkhuizen, waar alle deelnemende scholen van Noord-Holland het met hun eigen kart tegen elkaar opnemen.
Een onvergetelijke herinnering
Wat doet het met de leerlingen om in teams aan deze wagens te mogen werken? Allereerst, vertelt Dekker, heeft corona het praktijkonderwijs in een stroomversnelling gebracht. Leerlingen hebben hierdoor een goede reden om naar school te komen om aan hun wagen verder te werken. “En uiteindelijk, als ze van school af komen, en denken aan alle opdrachten die ze hebben gedaan, dan kan het niet anders dan dat deze er echt uitspringt. Want hoe gaaf is het om te zeggen dat je in een echt raceteam hebt meegewerkt aan innovaties? Dat onthouden ze wel. We hopen ze een herinnering mee te geven waar ze later met trots aan terugdenken… Bovendien, als we met z’n allen ervaren hoe leuk het is om multidisciplinair over de profielen heen te werken, dan zie ik dat ook gebeuren bij andere vlakken in ons onderwijs. Bijvoorbeeld bij het onderdeel Tiny houses.”
Reacties van leerlingen en docenten:
“Als het moet dan blijf ik gewoon langer op school. Het werk moet af en het moet goed.” - Gerard, leerling
“Ik ben gevraagd om mee te helpen als tekenaar. We zijn bezig met het nieuwe bodywork en ik kan redelijk goed tekenen. Lijkt me leuk als het dan allemaal goed past.” - Julian, leerling
“Het is prachtig mooi om te zien dat het project steeds meer gaat leven. Wanneer leerlingen in hun eigen tijd aan de slag gaan, dat weet je dat we goed bezig zijn…” - Frans, docent mobiliteit en transport
“Havoleerlingen hebben nog weinig praktische kennis. Dit project daagt ze uit om verder te gaan dan een voorbereid onderzoek in een klaslokaal. De toekomst zal moeten gaan uitwijzen of deze manier van werken ook echt bij onze leerlingen gaat passen.” - Paul, Docent Havo